Win het vertrouwen: schrijf een manifest

19 februari, 2015

Of als je hip wilt zijn, een manifesto.
Een manifest of handvest is een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave van de stand- en/of uitgangspunten van een mens of een groep.
Het bekendste Manifest is het Communistisch Manifest van Karl Marx en Friedrich Engels uit 1848.
De grootste barrière die mensen tegenhoudt om online van je te kopen, is een gebrek aan vertrouwen en face-to-face contact. Hoe je het draait of keert: mensen kopen van mensen, ook online. En ze zeggen het liefst ‘ja' tegen mensen die ze kennen en sympathiek vinden.
Via jouw manifest met jouw stand- en uitgangspunten, leren mensen je kennen. Sterker nog: als jouw standpunten en uitgangspunten aansluiting vinden bij die van hen, vergroot je de kans dat ze je sympathiek vinden.

Wat is jouw verhaal?

Je websitebezoekers kennen je niet:

  • Wie ben je?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat zijn je drijfveren, standpunten en/of uitgangspunten?

Kortom: Wat is jouw verhaal?
Op die vragen kun je een antwoord geven met een manifest. Op je Over ons-pagina bijvoorbeeld. Al die facts & figures die er nu staan zijn, nietszeggend. Nietszeggend, omdat ze niet bijdragen aan meer vertrouwen.

Geloof bindt mensen

Schrijf een manifest en vertel waar je voor staat, waar je in gelooft.
Geloven raakt het onderbewuste brein (neuromarketing, weet je nog). En van geloven gaat een enorme kracht uit. Begrijp me niet verkeerd, geloven heeft hier niets met religie te maken.
Cialdini's beïnvloedingsprincipe Consistentie stelt dat je gedrag wordt bepaald door wat je eerder hebt gezegd en gedaan. Als ik in mijn manifest schrijf waar ik in geloof en jij gelooft dat ook, dan ga je achteraf niet meer zeggen dat je daar toch niet in gelooft.
Het social medium Ello speelt geloven sterk uit in het Ello Manifesto.
ello manifesto
 

Geloven in het Ello Manifesto

"Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders.
Elk bericht dat je deelt, elke vriendschap die je sluit en elke link waar je op klikt, wordt gevolgd, opgenomen en omgezet in data. Adverteerders kopen die data, jouw data, zodat ze je meer advertenties kunnen laten zien. Jij bent het product dat gekocht en verkocht wordt.
Wij geloven dat er een betere weg is. Wij geloven in stoutmoedigheid, Wij geloven in schoonheid, eenvoud en transparantie. Wij geloven in partnerschap tussen de mensen die dingen creëren and de mensen die die creaties gebruiken.
Wij geloven dat een sociaal netwerk een tool is om je leven in eigen hand te nemen. Geen instrument om te misleiden, dwingen en manipuleren, maar een plek om te verbinden, creëren en het leven te vieren. Jij bent niet het product."
Wedden dat je als je in één of meerdere van hun geloofsbelijdenissen gelooft voor de bijl gaat. Op de koop toe maakt Ello deelnemen nog exclusief ook (Cialdini's principe Schaarste) door met een invite-only te werken.

Laat een menselijk gezicht zien

Wil je onmisbaar worden, laat dan een menselijk gezicht zien, reageer snel en sta in direct contact met je klanten, schrijft Seth Godin in zijn boek Onmisbaar.
Je menselijk gezicht laten zien, kun je letterlijk nemen met een foto van jou op je homepage, maar figuurlijk je gezicht tonen, is wat je met een manifest doet.
Wil je doorsnee en goedkoop zijn of opvallend en een gezicht hebben. Voor wie denk jij dat jouw klanten kiezen?

Manifest vorbeelden

Yvonne Sprangers-Oomen heeft dat goed gedaan (vind ik) op haar pagina Over Yvonne.
 
Over Yvonne
 
Haar verhaal is herkenbaar voor introverte mensen. Door dat te vertellen, stelt ze zich kwetsbaar op en laat ze een menselijk gezicht zien.
En dan zegt Yvonne, waar introverte mensen van dromen: “Dit alles heeft mij uiteindelijk toch gebracht tot waar ik nu ben en dat maakt de jarenlange zoektocht zeker de moeite waard. Tevreden met mezelf, ik weet wat ik wil en ga daarvoor. Op mijn eigen manier."

Apple's manifesto

Een ander voorbeeld in een puntenlijst, is het manifesto van Apple.
 
manifesto apple

Denk ook in andere vormen

Je kunt je manifest ook visueel vormgeven of je manifest in een video steken.
Essentieel voor je manifest is dat de mensen voor wie je verhaal bedoeld is je geloven.
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hey Mischa,
    Interessant artikel! Ik ben het met je eens dat een manifest vertrouwen opwekt bij de bezoekers van je website.
    Een manifest moet duidelijk weergeven waar je in gelooft en waar je voor staat. Een manifest moet duidelijk en specifiek zijn. Een manifest moet een "hell yes" of "hell no" reactie uitlokken bij mensen die het lezen.
    Sterke ideeën lokken sterke reacties uit, maar dat is goed. Dat is net wat je wil met je manifest. Als mensen zich niet sterk aangesproken en aangetrokken voelen door jouw manifest, zullen ze geen actief lid worden van jouw groep en jouw boodschap ook niet delen met anderen.
    Mijn manifest is voorlopig verweven in mijn About-pagina, maar ik ben van plan om ook een uitgebreidere versie van mijn manifest te maken in een gratis eboek pdf.
    Groet,
    Dominique

    1. @Dominique, Kan het niet anders met je eens zijn. Wat ik een goede toevoeging vind, is dat je ook schrijft dat je manifest een †˜hell no†™-reactie mag uitlokken.
      In een reactie op dit artikel op LinkedIn stelde iemand de vraag in hoeverre een manifest zich commercieel tegen de zelfstandige ondernemer kan keren.
      Mijn reactie, en die sluit aan bij jouw †˜hell-no†™ was:
      Standpunten, want daar gaat het om in een manifest kunnen uiteraard botsen. Net als politieke voorkeur bijvoorbeeld.
      De realiteit is dat een ondernemer geen allemansvriend is. Ik denk dat de samenwerking met klanten, die geen klant waren geworden als ze je manifest hadden gekend, vaak stroef verloopt. Niet dat je dat kost wat het kost moet vermijden, maar werken met mensen die de dezelfde richting op willen, is fijner. Over de route kun je discussiëren, maar met hetzelfde doel voor ogen kom je daar wel uit.
      Wat nog mooier is aan je manifest is als je ermee mensen inspireert, een andere kijk geeft en prikkelt om daar mee (samen) aan de slag te gaan.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *